YORUM (= TE'VİL veya TEFSİR)

Amme Sûresinin yorumu, benim yorumum.

Yorum, yorar. Sizler (de) yorulursanız, bu yorumu okumayabilirsiniz. Bence sûre, yorumu gerektirmeyecek kadar yeterince açık.

Onlar (bizler de dâhil), hayatın sonunu = anlamını birbirlerine (birbirimize) sorup-duruyor(lar/uz); bu konuda yazılmış kitapları okuyor(uz/lar), bilen bir âlimi, bir kâhini!) arıyor(uz/lar)...

Kendi kendimize de bu soruyu (= hayatın anlamı nedir?!, sorusunu) sormaktan kaçınamıyoruz.

Aslında bu soru, bütün bilgilerin (bilgilerimizin), bilginlerin ve bilmelerin dayandığı en son soru. Bütün felsefeciler, teologlar (= din bilginleri ve kâhinler), bu sorunun cevabını arıyorlar, aradılar. Bu sorunun doğru cevabını, vahiy hariç, hiç kimse bu kadar netlikte, kuşatıcılıkta ve doğrulukta veremez, verememiştir.

Rabbimiz, bizim bu sorumuzu cevaplamak için işe kâinatın yaratılışından başlıyor; bu kâinatı (ve sizi) boşuna yaratmadım, diyor. Yeryüzünü size yurt (döşek) yapmak için; geceyi ve uykuyu dinlenmeniz için; gündüzü mâişetinizi kazanmak için yarattım. Göğü, sizin için (yedi kat) bir kubbe (korunak) yaptım, Güneşi, size ışık kaynağı kıldım. Gökten yağmuru sizin için yağdırdım (= yağdırıyorum); onunla/o yağmurla sizin için türlü türlü bitkiler (= ekinler, otlar, meyveler, sebzeler, ağaçlar) bitirdim/bitiriyorum.

Ama, siz Beni tanımıyorsunuz. Bütün bunları Benim yaptığımı (= yarattığımı) bilmiyorsunuz. Bana ortaklar koşuyorsunuz.

Ben, bütün bunları, Beni tanıyanlarla tanımayanları ayırmak (= bilmek = bunu size bildirmek) için yaptım (= yarattım).

Hepiniz tıpış tıpış Bana gelecek, hesap vereceksiniz.

Beni tanımayanlar için cehennem var (= cehennemi yarattım); orası çoook kötü, çoook berbat biyer...

Beni tanıyanlar = muttaqîler için de cennet var; orası da çoook iyi, çoook güzel, çoook hoş biyer...

Bütün bunları size haber (sûrenin adı haber = nebe) veriyorum; nereye gideceğiniz hususunda, karar sizin, siz bilirsiniz; ister (hâlâ) tartışın-durun (= hâlâ sorup-soruşturmaya devam edin), isterseniz (artık) bi karar verin de kendinize gelin!. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET