DİL, ÇOK KATMANLIDIR

Dili, gündelik hayatta ilk katmanı ile kullanırız; dilde (ilimde), derinleştikçe katmanlar açılır. (İlim, dil ile yapılır.)

Gündelik dilde bile bir kelimeyi, bağlama bağılı olarak farklı anlamlarda kullanıyoruz. 

Dilde kelimelerin düz anlamı, eş anlamı, yan anlamı, mecazî (= sembolik) anlamı, zıt anlamı, vs. vardır. Arapçada bunların karşılığı: müşterek, müsteâr ve müşekkektir. Müşterek, ortak demek. Meselâ canlı kelimesi, bitkiler, hayvanlar ve insanlar için ortaktır; hatta Tanrı da canlı/hayydır. Müsteâr, (şeyin) asıl anlamında değil, o şeyin başka bir şeye bir veya bir kaç cihetten benzemesi dolayısıyla kullanılır. Müşekkekte, o şeyin tam nasıl bişey olduğu, tam neye benzediği bilinmez ama yine de o şey, bişeye benzetilir; müşekkekte, hep bir şüphe (tereddüt) vardır. Müsteâr, o şeyi temsille, misalle, meselle anlatma; müşekkek, o şeyin tam ne olduğunu bilmeme ama bilmek için yine de bir yol aramadır. 

Düz anlam, zâhire (görünene); mecaz anlam, bâtına (görünmeyene) yakındır. Şeyler (= hiçbirşey), göründükleri gibi değildir. Şeyleri doğru ve tam anlamak (= anlayabilmek) için, zâhirden (görünenden) bâtına (görünmeyene) doğru yol almak ve bu yolu hiç kesintiye uğratmamak gerekir. Bu yol kesilirse, anlama bölünür ve bütünlük kaybolur. Kelimelerin sırf zâhirî anlamları ile yetinenler (= zâhirîler) de, kelimelerin sırf bâtınî anlamları ile yetinenler (= bâtınîler) de “yarı bilgindirler.”

(Allah :) “Hüve-l Evvel-ü ve-l Âhir-u ve-z Zâhir-u ve-l Bâtın’dır.” (57/3.)

Bizler, görünürler (= duyulurlar) dünyasından (= şehâdet âleminden), görünmeyenler (= bilinirler, akledilirler) dünyasına (= gayb âlemine) doğru yolculuk yapan varlıklarız. (Çoğumuz, yerinde sayıyor mu diyorsunuz?!.)

Her dilde az-çok buna benzer yapılar vardır ama bu yapının en mükemmel kurulumu, Kur'ân’dadır. Kur'ân bizi, en alçak katmandan alır, yüksek katmanlara doğru çıkarır.

En yüksek katman, Tanrı katıdır. Bu kata, sadece dille (= duyu ve akılla = duyulurla ve akledilirlerle/bilinirlerle) çıkılmaz, hâl (= sâlih amel) de şarttır. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

HADİS & SÜNNET

RECM