EBÛ LEHEB

Ebû Tâlib vefât edince kardeşi Ebû Leheb, kabile reisi olur ve Efendimize : ‘aynen kardeşim Ebû Tâlib gibi seni koruyacağım.’ sözünü verir. Bir süre sonra birileri Efendimize “ölmüş atalarımız nerededir?” sorusunu sorar, Efendimiz de : “cehennem” deyince; amcan Ebû Talib (...) de mi?, diye soru tekrarlanır; O da “evet” der ama ilâve eder : “umulur ki Benim şefaatim ona bir fayda verir de cehennemin sığ yerine konur.” (Müslim, İman, 360.) Efendimizin bu sözlerini duyan Ebu Leheb, Efendimizin kabilevî korumasını kaldırır ve Ona büyük bir düşman/hasım kesilir. Rivayete göre Tebbet Sûresi de bunun  üzerine nazil olur. Ebû Leheb’i kabile asabiyeti bitirmiştir.

Kabile koruması kaldırılınca Efendimiz artık açık saldırı altındaydı, evinde bile öldürülebilirdi...

Azatlı kölesi (= evlatlığı) Zeyd b. Harise ile Taif’e gidişi (= Mekke’yi terk edişi) ama orada da aradığını bulamayışı bugünlere denk gelir, orada taş yağmuruna tutulur; tekrar Mekke’ye korumasız girmesi de imkânsızdır.

Meşhur duâ! burada edilir.

...

Müşrik Mu’tim b. Adî’ Onu himayesine alır tekrar Mekke’ye girebilir. Bu “adam”!, boykot yıllarında Müslümanlara yiyecek-içecek sağlayan, Akabe biatından sonra Medine’ye dönerken yakalanan Hazreçli Sa’d b. Ubâde’yi kurtaran “adam gibi adamdır.”!.

...

Bedir savaşı sonrasında Mu’tim b. Adî’nin oğlu Cübeyr b. Mu’tim esir takas heyetindedir, Efendimiz  ona : ‘baban yaşasaydı ve Benimle konuşup da bu esirlerin hepsini serbest bırak deseydi, bırakırdım.’ der. (Müsned, 4/80. Buharî, Farz-ul Humus, 16.)

...

Şecereyi = Soy kütüğünü, ensâbı = nesebleri gösteren çizelgeye Araplar çok fazla önem atfederlerdi. İslâm, şecere bağı yerine iman bağını ikâme etti. Efendimiz (siyaseten) başarılı olmak için Arap birliği (= pan-Arabizm) stratejisini izleyebilirdi; tarihte bu strateji izlenmişti, pan-Helenizm, pan-Türkizm gibi; o günün şartları buna çok müsaitti ama Onun stratejisini Rabbi belirliyordu ve O, dinini “evrensel kılmak” istiyordu, onu bir kabileye yaslayamazdı. Efendimiz, Vedâ Hutbesinde “Arab’ın Acem’e, Acem’in Arab’a üstünlüğü yoktur.’ diyerek bu durumu pekiştirmiştir. O Arap’tır ama Arabist değildir, bütün insanlara Elçidir, âlemlere rahmettir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET