TEORİK ve PRATİK AKIL

Nazarî (= Teorik) ve Amelî (= Pratik) Akıl.

Nazarî akıl, bilgi; amelî akıl, eylemdir. Eylemin doğru olması, aklın doğru çalışmasına bağlıdır.

Kant da, hemen hemen aklı böyle (veya buna benzer?!) bir sınıflandırmaya tâbî tutmuştur ama o, pratik akla (= ahlâka = inanca) yer (zemin) bulmak için bilgiyi (= teorik aklı) inkâr etmek zorunda kaldım, (da) demiştir.

Akıl, eylemi (olumlu ya da olumsuz olarak) besler; akıldan yoksun eylem, güdüseldir = tepkiseldir = hayvânîdir.

Salih (= doğru) eylemin (= salih amelin) arkasında, doğru işleyen bir akıl (= akl-i selîm) ve doğru işleyen bir kalp (= kalb-i selîm) vardır. Bu da doğru bilgi ve iyi niyete tekâbül eder. 

Bunu dinî dile tercüme edersek, doğru (teorik) bilgi ve iyi niyet, imana (= ihlâsa); bunun iradî bir amele dönüşmesi ise sâlih amele karşılık gelir. = “æmenû ve amilu-s sâlihât.” İman, teorik akıl; amel, pratik akıldır, ahlâktır. Ahlâkın doğruluğu, bilginin ve niyetin doğruluğuna bağlıdır. Bilgi yanlış, niyet de kötü ise, ortaya doğru bir ahlâk = sâlih bir amel çıkmaz. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET