BİLME = AKLETME TÜRLERİ

Akletme = Bilme Türleri 

Beyan : Söze dayalı bilme.

Burhan : Delile dayalı bilme.

İrfan : Sezgiye (ilhâma) dayalı bilme.

Vahye (= İlâhî Habere) dayalı bilme.

Vahiy, hem söz (= beyân) hem de burhandır (= aklî delildir); Vahiy, delilsiz (hevâdan) konuşmaz. Geriye sezgi (= irfan) kalıyor. Aklını, vahye göre doğru kullanan/lar, doğru sezgiler alırlar ve irfan sahibi olurlar; yanlış kullananlar da saçmalarlar, ‘istidrac ehli’ olurlar, sallarlar. 

Söze dayalı bilme, etimoloji, filoloji (= dil tahlilleri) ile. Vahiy Metnini = Mushaf’ı analizle.

Delile dayalı bilme, gözlem, deney ve (aklî) kıyas (tümevarım ve tümdengelim dahil) ile.

Sezgiye dayalı bilme, (olumlu-olumsuz) belli bir birikimle (!) mümkün.

Vahiy ile bilme, “seçilmişlere = mustafâ olanlara has.”!.

...

Aklın Sınırları

Akıl, neyi, nereye kadar bilebilir?!.

Soru bu.

Akıl, Tanrı dışında her şeyi bilebilir.

Kendini bile. 

Aklın bilemeyeceği tek husus Tanrı’dır; o akıl, Tanrı’yı bilmeye kalkarsa = cüret ederse, tanrısallaşır.

Tanrı’yı bilmeye kalkan (= Tanrı hakkında konuşan) ekoller, “sapık = sapkın”! ekollerdir. Buradan sakın agnostisizm çıkarılmasın, o başka bişey.

O (= Tanrı Bilgisi = Marifetullah), “a priori” bir bilgi = bir histir = bir sezgidir = bir inançtır. 

O, bilinemez; O’na sadece “inanılır = güvenilir.”!.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET