ETKİLİ İLETİŞİM

Etkili iletişim için biçook model var ama aralarında en etkilisi sanırım Dell Hymes’in S.P.E.A.K.I.N.G Modelidir.
S : Setting. İletişim ortamı, içinde bulunulan durum. Sahne.
P : Participants = Katılımcılar. İletişime katılanların sayısı ve özellikleri.
E : Ends. O iletişimle varılmak istenen amaç ya da amaçlar; bu, niyeti de kapsar.
A : Acts. Aktiviteler, edimler. Sözün ya da yazının (mesajın) içeriği ve kullanımı; o mesajı sunanın giyinişi/görünüşü, mimikleri dahil.
T : Ton ya da tını, mod. Mesajı sunanın sunuş biçimi; mesajı kullandığı dile hakimiyeti, kelimelere yaptığı vurgu; vs.
I : Instrumentalities. Kullanılan araçlar. Mesaj aktarılırken söz (tlf) mü, yazı (şifre, pusula) mı, mektup mu, mesaj = SMS mı, gazete mi, dergi mi, tv ya da internet mi kullanılıyor?...
N : Norms. İçinde bulunulan toplumun bireysel, toplumsal, siyasal ve ahlâkî kuralları. Ne, ne kadar, nereye kadar söylenebilir, sınır nerede başlar, nerede biter?...
G : Gender = Tür. Mesaj, hangi edebî türde/türle (şiir, konferans, bildiri, görsel/sinema, video vb.) sunuluyor, hangi tür daha etkili olur?
Bütün bu unsurları birbirleri ile uyumlu hâle getirmek ve hangisinin kullanılacağına karar vermek, stratejiktir. Bir kişi bunları yapamayacağı için iletişim, bir ekip işidir. Ekipteki ahlâk ve amaç aynı olmazsa, tüm iletişim çabası boşa gider.
...
Mesajları etkili olmuş insanlar, bu modeli bilmiyor olsalar bile, sanırım büyük ölçüde bu modele uygun davranmışlardır. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET