TİNSEL, DİNSELDİR.

Tin, Arapça incir demek, bu tin, Arapça’daki tin değil felsefedeki tin. Varlığın (maddenin) ötesindeki öz. Georg Wilhelm Friedrich Hegel'in ‘Tinin Fenomenolojisi’ndeki tin.

Düne kadar insana zoon poltikon = sosyal-politik hayvan/canlı denilmişti; bugün ona psiko-sosyal, siyasal terimleri eklendi. Tüm bu kavramların arkasında tin/psyche/ruh vardır. Psyche, Psi’den, (Yunanca, Ψι, Psi) alfabenin yirmi üçüncü harfidir. Bu işaret Hristiyanlıkta teslisi simgeler; Yahudilikteki yedi kollu şamdan da buna benzer bir anlam yüklüdür, Mûsâ’nın Sîna/Tûr’da gördüğü “çalıyı” simgeler. İslâm’da ruha dair bir “simge” yoktur ama ruh, hem vahyin hem hayatın merkezindedir. Vahyi Ruh (Cebrail) indirmiş; insana ruh üflenmiştir; ruh candır, hayattır.

Din, hayattır.

Dinin Fenomenolojisi, görünen hayattır, şehâdettir; numenolojisi, görünmeyen hayattır, gaybdır. Gayb, asıldır; şehâdet, o asla tâbidir.

Maddeciler (materyalistler), hayatı görünenin ötesine taşımamakla tini/ruhu (dini) inkâr ettiklerini sansalar da, hocaları Hegel, ‘Tinin Fenomenolojisi’nde onları yalanlar.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET