PROFİL

İnsan yüzünün yandan (dıştan) görünüşü. Daha uygun bir tabir bulsaydım bunu kullanmayacaktım, tip/tipoloji demeyi düşündüm, beğenmedim; bu (profil) da meramımı karşılamıyor ama niye de kullandım. 

Ne anlatacağım? Efendimizin muhatap olduğu insan profilinden kısaca söz edeceğim.

Kimler O’nun çağrısına kulak kesildi, kimler kulak asmadı, kimler mesafeli durdu?!.

1. Fıtratlarını bozmamış bir-kaç istisna dışında cârî düzenin tüm nimetlerinden en azamî şekilde yararlananlar, kulak asmadı; Onun bize verebileceği bişey yok dediler.

2. Sistemden (cârî düzenden) iyi-kötü yararlanan, “riske, yeni bir maceraya” girmek istenmeyenler, mesafeli durdu.

3. Sistemin (cârî düzenin) ezdiği kişiler, kulak kesildi. Zaten, “yeni mesaj = çağrı” sisteme bir “alternatif” vadediyor, mevcut ilâhlara kulluğu reddederek insanları “Tek İlâh’a kulluğa” davet ediyordu.

Hz. Ebû Bekir, Hz. Osman, Hz. Ali, Hz. Hatice, Zeyd b. Hârise ilk gruba mensuptu. Hz. Ömer, ikinci grubun içindeydi, sonra “iknâ oldu”; Hz. Bilal, Hz. Ammar ve annesi Sümeyye, Ebû Zer gibi sahabîler ise üçüncü grubun mensuplarıydı.

Mekke’nin Fethinden sonra bir dördüncü grup oluştu : Mecburiyetten teslim olanlar = Tülekâ. Ebû Süfyan, oğlu Muavi’ye gibiler...

“Size ne oluyor ki, göklerin ve yerin son sahibi Allah olduğu halde, Allah’ın yolunda harcama yapmıyorsunuz? Sizden, fetihten önce Allah yolunda harcayan ve savaşanla, fetihten sonra harcayan ve savaşan bir değildir. Onlar daha üstün derece sahibidirler. Allah, hepsine ‘en iyiyi’ söz verdi. Allah, yaptıklarınızdan haberdar olandır.” (57/Hadid, 10.)

Efendimizin amcası Ebû Leheb, Efendimize, “Müslüman olursam bana ne var?” demişti de Efendimiz : “Herkese ne varsa sana da o.” demişti.

Dindarlarımızın dinden “çıkarı” kesilince, aynı şekilde “dindar” olurlar mı?

“Bu dine verenle”, “bu dinden alan” bir olur mu? Bu soruyu şöyle de sorabilirim : Bu dine hizmet edenle, bu dinden hizmet alan bir olur mu?

Şahsen ben, dine “sıcak bakan”! iktidarlar gelince “mescitten çıkmayan”, “dine soğuk” iktidarlar gelince “hiç mescide uğramayan”; maaşları/ücretleri verilmezse namaz kaldırma memurluğu yapmayacağını, dinî bir konferansa gitmeyeceğini söyleyen, cami derneğinden komisyonla yardım toplayan adamlara (hocalara) şâhit oldum.

Ticaret ya da ganimet umuduyla dine girenler, dinde kalmada uzun süre sebat gösteremezler; kalırlarsa da dini "saltanata" dönüştürürler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET