VARLIĞIN ÜÇLÜ YAPISI
Varlık, en temel kategoridir ve o, en temelde ikiye ayrılır: Mutlak Varlık ve Mümkün Varlık; Mümkün Varlık da ikiye ayrılır: Tabiat ve İnsan. (Bir de Mümtenî Varlık var ki, o, şimdilik! “yok varlık”tır.) Bu üçlü yapıyı (Allah, İnsan ve Kâinat/Tabiat) iki şekilde ele almak mümkündür. 1) Mutlak Varlık’ın Mutlak Egemenliği 2) Varlık’ların İlişkiselliği ya da Mütekâbiliyet İlişkisi (Buradaki mütekâbiliyette eşitlik yok, farklılık var.) İlkinde, diğer iki varlık (kâinat ve insan), mutlak edilgendir. Hadi, kâinatın edilgenliğini kabul edelim; insanın edilgenliği, onda olan akıl ve iradeye rağmen nasıl mümkün olabilir?!. İkincisinde, Mutlak Varlık’ın tabiattaki egemenliği mutlak; insandaki egemenliği “muhtar”!. Bu muhtarlık, insanın (kısmî) muhtarlığını varsayarken, Mutlak Varlık’a (Allah’a) Halîm ve Sabûr olma “imkânı” tanır! ama diğer iki varlığın (kâinat ve insan) O’na bağımlılığını da göz ardı etmez; çünkü onlar, O olmadan var olamaz ve varlıklarını devam ettiremezler. Sadece tabiat s