RÜŞD

Reşit, yetişkin olma. Doğru yolu ve yönü bulma. Kişinin çocukluktan çıkarak artık kendi kararlarını kendinin alabilmesi. Dinde rüşd ile hidâyet arasında çook yakın ve sıkı ilişki vardır. Bunu oruç âyeti olarak bilinen Bakara 185 ve 186. âyetlerini yorumlayarak açacağım. 185. âyet : “Kur'ân Ramazanda indirilmiştir (= indirilmeye başlanmıştır). Niye?!. İnsanların doğruyu yanlıştan ayırabilmesi, (hidayete ulaştıran) Hüdâ’nın onları apaçık beyanlarla HİDAYET’e sevk etmesi için. İçinizden kim buna şahit olursa = “femen şehide minküm” (= inanırsa, kim bunu bilirse), oruç tutsun = savm etsin!. Hastaysa, seferdeyse (yolculuktaysa) başka zamana ertelesin. Rabbiniz Allah sizin için kolaylık ister, zorluk istemez ama öyle ya da böyle sayıyı (Ramazanda bir ayı veya başka aylardaki bir aylık süreyi) tamamlayın ve size HİDÂYET nasip ettiği için Allah’ı tekbir edin = tekbir ile yüceltin!; umulur ki şükredersiniz.” 186. âyet : “Kullarım Beni Sana sorarlarsa Ben onlara çok yakınım. Duâ edenin (= Beni çağıranın) duâsına (çağrısına) icâbet eder, cevap veririm; (ama) onlar (da) Benim çağrıma karşılık versinler, Bana inansınlar (= güvensinler) ki, RÜŞTE erebilsinler.”

Rüşd, ilâhî hidâyet (= inâyet, yardım) olmadan kişinin kendi kendine ulaşabildiği (bulabildiği) bir hâl/durum değildir. Basit hukukî hâliyle (anlamıyla) bile, kişi 18 yaşına kendi mi geliyor?!. (Devlet = hukuk, 18 yaşına gelenleri reşit sayıyor.) Reşit olmak için, tefekkür (epistemik düşünme) şarttır. Neydim, ne oldum, ne olacağım; bu kâinat/bu âlem niçin var? gibi soruların sorulması; kişinin içinde bir ışımanın, yanmanın (= aydınlanmanın!) başlaması şarttır.

İçindeki ışık (= nûr) güçlendikçe (= kişi Rabbi ile bağ kurdukça) kişinin rüşdü ve hidâyeti artar. Oruç (Ramazan), bunun en ideal ayı ve mevsimidir. Kim bu aya şahit olursa, helâl bile olsa!, tüm işini-gücünü (= mâlâyâ’ni işleri) bıraksın da oruç tutsun = felyesumhu!; sadece Rabbi olan Allah’a yoğunlaşsın! = Allah’ı yüce tutsun! = velitükebbirullah!.

Benim gibi, 60 yaşına geldiği hâlde hâlâ rüşdüne erememiş/erişememiş biiir sürü insan aramızda dolaşıyor!.

Umarım, bu Ramazan’da bu rüşdün = hidâyetin ipinin ucunu yakalarız. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET