DİN

“leküm dînüküm, ve liye Dîn.” (109/6.)

Biiir sürü din var. 

Her dinin de bir (veya birkaç) ilahı var.

İslâm Dininin İlâh’ı ise Allah'tır.

Biz, “Lâ ilâhe illâ-l Allah” derken, diğer ilâhların dinlerini (= düzenlerini) reddederek, Allah’ın Dinine giriyor, O’nun İlâh’lığını kabul ediyoruz.

İlahlar, din (= düzen) kuran, ve insanlara o düzenleri dayatan varlıklardır.

Müslüman (= Allah’a teslim olan bir insan), “Lâ ilâhe illâ-l Allah” derken, ben diğer ilâhların kurduğu düzeni kabul etmiyorum; onlar ilâh filan değil, onlar âdil bir düzen kuramazlar, kurdukları düzen bana huzur veremez; ben, yegâne İlâh olan Allah’ın kurduğu düzeni (= Dini) = O’nun İlâh’lığını kabul ediyorum, demiş olur.

Kâfirûn Sûresi, Allah’ın Dinini = İlâh’lığını kabul etmeyen kâfirlerle kesin bir kopuşun ifâdesidir; bu kopuş, karşılıklı olarak, te’kidli ifâdelerle vurgulanır ve sonunda da “sizin dininiz size (= sizin olsun); benim dinim bana (yeter) = leküm dînüküm, ve liye Dîn.” denir.

...

Allah’ın dini (= düzeni) dışındaki dinlerin de ekonomik, toplumsal/sosyal ve siyasal sistemleri vardır; o düzenlerin içinde yaşamayı kabul edenler, o dinlere mensupturlar.

Allah’ın Dininde, ekonomik sömürü (= faiz) ve kölelik olmaz; insan, insanı ezmez; rüşvet, iltimas olmaz; ehliyet ve liyakat esastır.

Diğer dinlerde, ekonomik sömürü (= faiz) vardır; zenginler, fakirlerin sırtından para kazanır; rüşvet, iltimas, adam kayırma olağandır.

Allah’ın Dininde, insanlar dayanışma ve yardımlaşma içindedir, kardeştir.

Diğer dinlerde, gemisini kurtaran kaptandır; ‘altta kalanın canı çıksın’, denir.

Allah’ın Dininde, siyasal yöneticiler (= ümerâ, emirler) adâletle hüküm verirler, Allah’tan korkarlar, ümmet ve ulemâ da onları çok iyi denetler. Bu dinde/düzende ana ilkeleri Allah = Kur'ân koyar; yöneticiler de bu ilkelere uyar.

Diğer dinlerde, azınlıkta olan güçlüler veya çoğunluk egemendir; azınlık egemen olunca, çoğunluk; çoğunluk egemen olunca, azınlık ezilir. Aristokrasi, Demokrasi, Monarşi, Kraliyet, vs.

“leküm dînüküm, ve liye Dîn.” ile “Lâ ilâhe illâ-l Allah.” aynı şeyi söyler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET