ZAMAN

Zaman kelimesinin kökeni nedir?!

Kitab’ta zaman (زمان) kelimesi geçmez; zaman kelimesinin aslının Farsça olduğu, zurvan kelimesinden türediği söyleniyor, Avesta’da zurvanizm diye bir dinden de söz edilir. Kitâb'ta zamana karşılık Ebed. Ezel. Sermed. Huld. Hukb. Dehr. Hıyn. Asr. Ecel. Gece-Gündüz. Bugün/Yevm. Ğad/Yarın. İstikbal/Gelecek. Ay/Kamer. Yıl. Vakt. Sa’at gibi kelimeler geçer. Bu kelimeler zamanın uzunluğunu ve kısalığını, geçiciliğini ve sonsuzluğunu belli bir skalada ifâde eder.

Zamana hükmeden, mekâna da (mekândaki şeylere de) hükmeder. Yunan Tanrısı Kronos, Kaos’tan türemiş Uronus ile Gaia’nın oğlu olan bir Titan/Tirandır; zamanı ölçen kronometre ve zamandizim anlamındaki kronoloji de buradan gelir. Kronos, bütün Tanrıların babasıdır, zamanla çocuklarını yer.

Ben, zaman (زمان) ile zemîn (زمين) arasında yakın bir ilişkinin olduğunu zannediyorum; iki kelime de Farsça.

...

Efendimizin haber verdiği bir kudsî hadise göre, Yüce Allah şöyle buyurmuştur : “İnsanoğlu dehre (zamana) söverek Ben’i üzüyor. Hâlbuki dehr Ben’im. Her iş Ben’im elimdedir. Gece ve gündüzü Ben döndürürüm.”

Sanki zaman, “Tanrı’nın görünmez Gücü/Kudreti” gibidir; O Gücünü/Kudretini yaratılmış her şey üzerinde kullanılır; onları açığa çıkarır (= yaratır) ve yok (mahv) eder; istediğine de sermedîlik = ebedîlik verir gibi.

Allah-u A’lem. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET