GAVS

Bu kelimeyi tasavvufî anlamı ile biliriz. Gavs : Kendisine sığınılan ve Allah tarafından âlemi yönetmekle yükümlü kılınan Kutup’tur. Kelimenin anlamı : Yardım, medet demektir. Bu kelime Kitâb’ta beş (5) kez, dört (4) ayette geçer. Enfal: 9, Bedir Savaşındaki sahneyi ve Mü’minlerin Rablerinden medet/yardım isteklerini ve Rabbin onlara “bin melekle” yardımını. Kehf: 29, (iki kez); zâlimlerin âhiret ateş azabı karşısındaki yardım isteklerine erimiş maden gibi bir su ile yardım edilme sahnesini. Kasas: 15, Mûsâ’nın şîası/kavminden olan gencin bir Kiptî ile kavgası esnasında Mûsâ’dan yardım istemesi anlatılırken. Ahkâf: 17’de de evlâdını İslâm’a davet eden ama bu davete evlâdın “öf/yazıklar olsun!” size diyen tepkisi karşısında Allah’a sığınan ana-babanın hâli anlatılırken.

Gavs ile Avn kökünden türeyen “istiâne” (ve iyyâKe nesteîn) sanki aynı anlamda gibi. İstiâne de yardım ve medet istemek/dilenmek gavs da ama gavsı biz biderece düşürmüşüz ve insana (büyük evliyâya) hasretmişiz.

Aslında gavsdaki yardım/medet de, istiânedeki yardım/medet de, insanın insana yardımı da Allah’tandır ama biz ‘arabinoktada’ takılıp kalıyor, "Hedef'e" bitürlü varamıyoruz; böyle olunca da kendilerinden yardım/medet istediklerimizde “bigüç var.” zannederek güçlerin sayısını çoğaltıyoruz; bu da bizi yoldan alıkoyuyor; çoook oyalanıyoruz.

Ömür kısa. Varmak istediğimiz “Yere!” varamayabiliriz!.

Bizim Gavs bildiklerimiz de Allah'tan yardım/medet bekliyor!.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET