SA'Y
Sa’y :
• Safâ ile Merve arasında yapılan yürüyüş.
• Çalışma, çabalama. Mesaî (مساعى) de çalışma zamanı.
Sa’y, Kitâb’ta 30 yerde geçer.
Bazı mesailer (sa’yler), boştur, boşunadır; bazıları da teşekkürü hak eder.
Gâşiye 3. âyet : “âmiletün nâsibetün” (amelleri nasbedilmiştir, onlar sadece yorgunluk elde ederler) der. Nasab, yorgunluk demektir. (Nasab için Bknz. 35/35), onların eline geçen, sadece yorgunluktur.
İsrâ 29. ve İnsan 22. âyetler : “... onların sa’yleri meşkürdür.” (teşekkürü hak eder.) der.
Necm 39. ve 40. âyetler : “Her insan çalışmasının (sa’yinin) karşılığını görecektir.” der.
Leyl 4. âyet de : “Sizin sa’yleriniz (çalışmalarınız) farklı farklıdır, çeşit çeşittir.” der.
...
Kimi mesaisinin karşılığını peşin/hemen (= dünyada) alır; kimi öteye bırakır; kimi de ne kazanacağını bilmez, bilemez. Ben, ne kazanacağını bilmeyenler, bilemeyenler hakkında iki çift kelâm edeceğim.
Oyunda da (= oyun oynarken de) kimin kazanacağı, (oyun öncesinde de oyun esnasında da) bilinmez. Oyun iki şekilde oynanır : 1) Öylesine, ‘o ân’ hoşça = boş! vakit geçirmek için. 2) Kumar (= kazanmak) için. Kumarda kazanılıp-kazanılmayacağı belli değildir. İlkini, çocuklar oynar; ikincisini, yetişkin akılsızlar.
Uzuuun zaman (= dehr) dikkate alındığında dünya hayatı da bir ân’dır, çook kısa bir zamandır. Bu ânı, ister öylesine, ister kazanma umuduyla!, ama kazanıp-kazanmayacağımızı bilmeden geçirmek de bir oyundur. = “ı’lemû innem-el hayat-üd dünya laibun ve lehvün... Bilin ki, dünya hayatı kesinlikle bir oyun ve eğlencedir...” (57/20) âhiret (= sonsuz hayat) hesaba katılmazsa. Âhiret hesaba katılırsa, dünya bir oyun ve eğlence olmaktan çıkar; tüm çalışmalar (= sa’yler) da ona göre şekillenir. Hep peşin (= kısa vadeli) kazanç (= dünyalık) peşinde koşulmaz; çalışmanın en azından bi kısmı öte için yapılır. İş (= çalışma), oyun ve kumar gibi görülmez. Oyunun, ânlık eğlence; kumarın, risk olduğunu söylemiştik. Âhiret, dünyayı hem eğlence hem de kumar olmaktan çıkarır; âhiret yoksa, dünya, bir oyuna, eğlenceye, süslenmeye/ziynete, yarışa, gurura, mal ve evlât çokluğu ile övünmeye döner. (Bknz. 57/20) Böyle yaşayanların âhirette bir nasibi yoktur; bunlar, çalışmış ama boşuna yorulmuşlardır. (88/3.) Âhiret hesabı yaparak çalışanların sa’yleri ise meşkürdür. (17/19. 76/22.)
Safâ ile Merve arasındaki Hz. Hacer vâlidemizin sa’yi de, zemzemle (burada) meşkür görülmüştür, bu zemzem yaklaşık 5000 (?) yıldır akmaktadır; Allah-u A’lem kıyamete kadar da akacaktır; bu sa’yin ötedeki karşılığını Rabbimiz kim bilir ne şekilde verecektir. (?!)
...
30 küsür yıl eğitim-kültür alanında çalıştım; bu çalışmamın maddî karşılığını az-çok aldım, alıyorum; 40 yıllık bu çalışmanın “ilmî bir birikimi” de oldu; bu birikim de bir işe yarasın; bunun da bir karşılığı olacaksa, bu da öteye kalsın diye, bütün bildiklerimi sizlerle paylaştım; Rabbim niyetimi biliyor. Blog, kamuya = dünyaya açık; adresi : bilmekisteyenlericin.blogspot.com orada, bununla 1978 adet yazı var; bu yazıları (tâbî beğeniyorsanız) çok rahat paylaşabilirsiniz.
Rabbim sa’yimizi meşkür ve makbul eylesin.
Yorumlar
Yorum Gönder