KİTÂB'IN ANLAŞILMASI

Kitâb’ın “kutsallığına = Allah’tan geldiğine” inanılması ve inanmayanların, anlama samimîyeti göstermesi.

O okunurken Allah’la = âlemlerin Rabbi ile = Rabbimle konuşuyorum = Allah beni, ben Allah’ı muhatap alıyorum diye okunması ve Eûzü-Besmele çekilmesi.

Ondaki eğitim-terbiye metodunun = Allah’ın Rabliğinin, tedricî olduğunun bilinmesi ve bu eğitime nereden başlayacağının fark edilmesi ve bu eğitimin amelle sağlamlaştırılması. Kur'ân’dan okuduğunu hayatına uygulamayanlar, Onu ya papağan gibi ya da bant kaydı gibi okurlar. Kur'ân’ın her emrinin bir sistematiği ve sırası vardır. Sözgelimi, namazın (= sadece Allah’a ibâdetin), kendisine farz olduğuna inanan biri, başkalarına ibadeti (= kulluğu) ‘mümkün mertebe’! kesmek zorundadır. Yine, toplu cihat (= savaş) emri, henüz bir cemaat oluşturamamış insanlar için uygulanabilir değildir, vs...

Amel, kıraatten çook daha etkili bir eğitim-öğretimdir.

Kur'ân’ın kendi içindeki tutarlığının ve kurmak istediği yaşam biçiminin (= dinin), dışardaki (âlemdeki) düzenle (dinle) uyumlu olduğuna, ikisinin Rabbinin de Allah olduğuna inanılarak okunması; ikisi arasında bir uyumsuzluk varsa/görülüyorsa, bunun bizim anlamamızdan ve yaşam şeklimizden (= dindarlığımızdan) kaynaklandığının bilinmesi. 

Kur'ân’ın çoook sık = tekrar tekrar okunması ve yaşanan hayatla irtibatının kurulması. 

Kur'ân’ın dili (= ses ve söz dizimi = sentakstı ve konteksti), kelime ve kavramlarının sistematik ve stratejik yapısı, ayrı = özel bir okuma (uzmanlık) gerektirdiği için burada bu konuya değinmiyorum ve bu kadarı ile yetiniyorum. 

...

Çok Katmanlı Akıl

İnsanın anlayışı nihâyetsizdir. İnsan, başta duyularıyla; sonra duyguları ile; sonra aklı ile; sonra kalbi ile anlar. Esasında bu sıralama bile zâiddir. Bunların hepsi, insanda kademeli ve birbirine destek olarak çalışırlar. Anlamayı akla hasredersek, akıl da kademeli olur. Duyulara dayalı çalışan akıl, maddî/fizîkî bilgi (bilim) üretir. Ma’nevi/metafizik bilgi üreten akla ise hads/sezgi, ilham (Peygamberlerde Vahiy) denir.

Kur'ân, hem maddî/fizîkî bilgi, hem de ma’nevi/metafizik bilgi ile karşımızdadır. Kişi, aklının katmanlarına göre Onu/Kur'ân’ı anlar. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET