ÖZ BİLGİ

Öz/et olarak İslâm düşünce tarihi 

İslâm, orijinal hâli ile hayat olarak Efendimiz döneminde vücut bulmuştur; daha sonra “çevresel” faktörlerden etkilenerek “dallara/kollara” ayrılmıştır. İlk “ayrılık”, köktencilik diyebileceğimiz Haricîlik; ikincisi, nazarî düzeyde vücut bulan Mu’tezilîlik’tir...

Çevresel faktörler, siyasî faktörlerle birleşince “ana merkezden” kopuş hızlanmış, ümmet siyaseten parçalanmıştır. Cemel ve Sıffin, bu “parçalanışın” ilk göstergeleridir. Fıkıh, “ortak hukuk” oluşturma; Tasavvuf, “arınma, olup-bitenden uzak kalma”; Kelâm, dini yabancı fikirlere karşı “savunma” çabası olarak şekillenmiş, daha sonra da hepsi ayrı ayrı birer disipline dönüşmüşlerdir.

...

İslâm düşüncesi, tüm bu disiplinlerin ortak paydası olarak okunmaz ve Sünnet’le = Efendimizin örnekliği ile buluşturulamazsa eksik kalır. Kanımca, İslâm düşüncesinden İslâm dinine = Kitâb’a/Kur'ân’a = Efendimizin örnek hayatına = Sünnet’e ulaşabilmek için böyle bütünleştirici-birleştirici bir yol-yöntem = usül takip edilmeli, parçacı yaklaşımlar terk edilmelidir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

İHÂNET

KELİME/KELÂM & KAVL/SÖZ

HADİS & SÜNNET